2023 könyvekben









2023 sok tekintetben hosszú és nehéz év volt. Kicsit furcsa is most visszatekintenem rá. Ma lezárul egy fejezet, melyben nagyon sok minden történt, de holnap már nyílik is a következő. Hogy jobb lesz-e, azt nem tudhatom, csak annyit remélek, hogy nem lesz annyira embert próbáló, mint az idei év utolsó harmada. 

Az olvasási szokásaim is igazodtak ahhoz, ahogy ezt az évet fejben, szívben, lélekben megéltem. Egy bizonyos ponton túl jelentésbeli változáson ment át az olvasás, mint tevékenység az életemben. Olyan sok mentális terhet kellett cipelnem magamon, millió forrásból, hogy egyszer csak már azt vettem észre, hogy a könyvek szeretete és az olvasás vált az egyetlen menedékemmé. Ennek függvényében kicsit kevesebb, de tartalmasabb könyvet olvastam. Kiemelkedő legek viszont nem kifejezetten születtek úgy, mint az előző években. 

Statisztikailag az évet végül 58 befejezett könyvvel és 20.890 elolvasott oldallal zárom. Ezekből talán mégiscsak alakul majd egy csokorra való kiemelkedő. Nézzük is a korábbi években megszokott kérdéssort. 

1. A legjobb könyv, amit 2023-ban olvastál
    Mint mondtam, ennek az évnek nem kifejezetten voltak legjei. Végignézve a listámon azt kell mondanom, egyik sem ötlik szembe úgy, hogy "jaj ez aztán tényleg mindent elsöprő élmény volt". A legszebb emlékeket azonban Jagiszava Szatosi A Moriszaki könyvesbolt című könyve hozza vissza.

2. A legjobb folytatás, amit 2023-ban olvastál
    Valószínűleg ez Rick Riordan könyve a The Chalice of the Gods lesz. Ha szigorúan vesszük, az is a folytatás kategória alá esik. Kellemes, édes-bús, nosztalgikus emlékeket hozott magával.

3. A legnagyobb csalódás
    Milan Kundera: A lét elviselhetetlen könnyűsége. Rá se kell néznem az olvasmánylistámra, hogy ezt tudjam. Nagyjából azt hiszem, értem, miért szereti, aki szereti. Nekem azonban kész lidércnyomás volt. 

4. A legnagyobb meglepetés
    Nem mondok valótlant, ha azt állítom hogy a legnagyobb meglepetés Tamási Áron: Ábel a rengetegben című regénye volt. 14 évesen a világból ki lehetett kergetni vele. 32 évesen viszont már értettem, miről van szó benne, és jól el is gondolkodtatott. 

5. Kedvenc új szerző (debütáló, vagy számodra új)
    Gondol, gondol... Tulajdonképpeen nem sok új szerzővel kerültem kapcsolatba ebben az évben. Közülük meg még annál is kevesebb volt kiemelkedő. Azt hiszem, ide két esélyes van. Tom Rob Smith és Richard Osman, Ezzel ki is fújt a lista.

6. Legújabb kedvenc karakter
    Ne röhögjetek ki, de azt hiszem ez nekem Jacob Black. Újraolvasáskor nagyon-nagyon megvett magának a kölyök. Persze, vannak hülye dolgai, de kinek nincsenek. Alapvetően egy nagyon rendes srác. 

7. Egy könyv, amin sirtál
    Meglepődik bárki az elmúlt évek tapasztalatai alapján, ha azt mondom, hogy nincs ilyen? A meglepő az, hogy nem is volt olyan könyv, mint mondjuk tavaly a Thousand Splendid Suns, ami úgy istenigazából mellbe vágott volna. Nem mintha bánnám. Elég drámai volt így is ez az év.

8. Egy könyv, ami boldoggá tett
    Rick Riordan - Mark Oshiro: The Sun and the Star. Solangelo. My babies. Annyira szívmelengetően bájosak és édesek voltak még a létező legsötétebb, legborzasztóbb helyen is. Milyen érdekes, hogy legtöbbször Rick bácsi könyvei kerülnek bele ebbe a kategóriába. Hát nem? 😜

9. Kedvenc filmadaptáció, amit idén láttál
    Heartstopper! 💖🍂 
    De a Percy Jackson sorozat is annyira jó, hogy már a második részen majdnem sírva fakadtam az örömtől! 🌊🔱💙

10. Legszebb könyv, amit idén vásároltál vagy kaptál
    Sok szép könyvhöz jutottam hozzá. Néhányuk a teljesség igénye nélkül.
🎇 Az Elfújta a szél angol verziója
🎇 Sarah Winnman: Still Life
🎇 Robert Galbraith: The Ink Black Heart
🎇 Toshikazu Kawaguchi: Before We Say Goodbye

11. Új megjelenés, amit még nem olvastál, de szeretnél
    Jake Adelstein könyve a The Last Yakuza. A Tokyo Vice-t nagyon szerettem, úgyhogy ezzel kapcsolatban is elég magasak az elvárásaim. 

12. Könyvek, amiket szerettél volna elolvasni, de nem sikerült
    Ide nagyjából az összes sorozatot fel tudnám sorolni, azok közül, amiket tavaly említettem. 😂 Ha egy konkrétat kellene kiemelnem, azt mondanám, szerettem volna, ha az alap 4 kötet után a Midnight Sun is belefér az idei évbe Stephenie Meyer-től, de nem fogok a kardomba dőlni, amiért nem jött össze. 

13. Milyen könyveket szeretnél elolvasni év végéig
    A Dombok halvány képe című könyvvel tudatosan lezártam a 2023-as évet olvasás terén, hogy az új évet, amennyire lehet, tiszta lappal kezdjem. Egyetlen könyvet viszek át 2024-re az pedig a terápiás verseskötetem (Deborah Alma: The Emergency Poet), de ezt így is szándékoztam. Jövőre viszont annyi tervem van, hogy nem is tudom, melyik könyvet vegyem majd le először a polcról.


Nos, idénre azt hiszem, ennyi lett volna. Annyira azért mégsem volt rossz év ez, hm? Mozgalmas volt, ez igaz, számomra néha túlságosan is, de az olvasás szeretete minden helyzetben biztosította a tökéletes menedéket. 
2024-re mindenkinek olyan évet kívánok, amilyet szeretne magának. Magam pedig igyekszem még az ideinél is rendszeresebben és sokkal de sokkal szabadabban olvasni. (És visszafogni magam könyvvásárlás terén, de ezzel kapcsolatban inkább nem teszek elhamarkodott ígéreteket. 😂) 2024-ben találkozunk!

Boldog új évet!


Megjegyzések