Thomas Erikson: Narcisztikusokkal körülvéve - Így kezeld az önimádókat!






Mindig nehéz szembenézni azzal, elismerni azt, ha az ember életében akad valaki, akit a barátjának tekint évekig, aztán egyszer csak azt veszi észre, hogy ugyanez az ember páros lábbal tapossa porba az amúgy is ingatag lábakon álló önbecsülését. Aztán eljön egy pont, amikor történik valami, ami a saját morális értékrended szerint elfogadhatatlan, és muszáj azzal szembe nézned, hogy ez a rendszer ebben a formában nem tartható fenn tovább. 

Nos, a fent emlegetett jegyek elég erős nárcisztikus viselkedésminták, és nekem is eljött az a pont, amire azt mondtam, hogy elég. Így tehát azt tettem, amit krízishelyzetben általában szoktam. A vonatkozó szakirodalom felé fordultam, amiről tudtam, hogy létezik és korábbi tapasztalat alapján számíthattam arra, hogy jó. 

Nem viccelek. Miután elértem azt a bizonyos pontot, és realizáltam, hogy valóban ideje végre kezdeni valamit a helyzettel, tudtam, hogy el KELL olvasnom ezt a könyvet. Bevallom eleinte talán nem a legmegfelelőbb okból vettem le a könyvet a könyvesbolt polcáról. Szerettem volna beazonosítani, hogy az indikátor személy valóban nárcisztikus-e, és, ha igen, mit tehetek azért, hogy ne rombolja tovább az épülőfélben lévő önbecsülésemet. 

A könyvet olvasva rájöttem, hogy bizonyos szempontból mindegy, hogy valóban nárcisztikus-e vagy csupán egyes személyiségjegyekkel rendelkezik (utóbbi egyébként teljes mértékben egyértelmű). Az önbecsülés romblása semmiképpen nem oké. Ha úgy érezzük, valami nincs rendben, akkor valószínű, úgy is van, és ez ellen tenni kell. 

A könyv egyébként éppen ebből a szempontból remekül van felépítve. Első lépésben bemutatja a nárcisztikus személyiségzavart általában. Majd segítséget nyújt abban, hogyan tudunk azonosítani egy nárcisztikus embert, milyen jellemvonásokra, mintázatokra figyeljünk oda. Majd kibontásra kerül a legfontosabb téma. Mit tehetünk magunkért, ha ilyen helyzetben találjuk magunkat. Végül újra kitágul a kör, és a társadalom szempontjából vizsgáljuk a nárcisztikus személyiségjegyeket.

Számomra egy nehezen olvasható, emészthető írás volt, mert sok kellemetlen dologgal kellett szembenéznem. Ugyanakkor bizonyos szempontból nagyszerű önismereti utazás volt. Abban pedig tagadhatatlanul sok segítséget nyújtott, hogy hogyan szabaduljak meg attól, ami káros úgy, hogy a másik félnek is segítsek. Már persze abban az esetben, ha egyáltalán lehet a másik félen segíteni. Mert ez is több tényező dolog.

Ajánlom a könyvet mindazoknak, akik gyanítják, hogy egy nárcisztikus ember van jelen a mindennapjaikban. Nem könnyű ezzel szembe nézni, tudom, és a könyvet sem lesz kifejezetten egyszerű olvasni. De, mire a végére érsz, garantálom, hogy profitálni fogsz belőle, és sokkal jobban fogod érezni magad.

Értékelés
5/4 - Nem teljesen azt kaptam, amit vártam, vagy nem kifejezetten úgy. De attól még remek írás volt és tényleg sokat profitáltam belőle. 

Megjegyzések